söndag 25 augusti 2013

Liftarens Guide till Galaxen, Restaurangen vid Slutet av Universum och Livet, Universum och Allting

 

Av Douglas Adams
Titel: Liftarens guide till galaxen
Reastuarungan vid Slutet av Universum
Livet, Universum och Allting
Org. Titel: The Hitchhiker's guide to the galaxy,
The Restaurant at the End of the Universe,
Life, the Universe and Everything.

 Utgiven: 1979, 1980, 1982
Sidor: Om man räknar allting som enhet är det 523 sidor.
Serie: Liftarens guide till galaxen #1, #2, #3
Förlag: Bonnier Alba
Första meningen: Långt ute på kanten av det aldrig kartlagda bakvattnet till den gudsförgätna änden av västra spiralarmen av vår galax finns en liten gul sol som ingen nånsin tagit notis om.

Handling:
Arthur Dent är en helt vanlig engelsman på den i princip helt bortglömda planeten Jorden. Det är mycket han inte vet. Tillexempel att hans bästa vän Ford Prefekt egentligen är en humanoid från en planet i närheten av Betelguese. Eller att människan bara är det tredje smartaste djuret på planeten. Och det han absolut inte vet är att Jorden kommer gå under inom 10 minuter.

En röst som hörs över hela Jorden säger att de ska bygga en ny motorled i galaxen, och att Jorden är helt i vägen och tråkigt nog måste elimineras. Men innan Jorden hinner sprängas i stycken lyckas Ford Prefekt och Arthur lifta med ett av rymdskeppen som är där för att förstöra planeten. Och så börjar denna duon sin resa i rymden. Efter att ha blivit räddade från döden av skeppet Hjärtat av guld slår de följe med skeppets besättning, som bara består av tre personer; universums president; Zaphod Beeblebrox, en trearmad och två hövdad hippie vars enda framgångar i livet uppstått för att han egentligen aldrig vet vad det är han håller på med; Zaphods flickvän Trillian, en tjej från jorden som han plockat upp långt innan Jorden gick under och som Arthur en gång mötte på ett party; och Marvin, en paranoid och deprimerad robot. Tillsammans upplever de en massa underliga saker i detta episka rymdäventyr...

Omdöme:
Om man letar efter något fullkomligt knäppt som man kan skratta högt åt, är detta en perfekt bok. Jag har aldrig läst en bok som varit gjord på det sättet att det är meningen att man ska skratta. Okej, i princip ALLA ungdomsböcker (och andra böcker såklart) finns det människor (eller annat...) som är ironiska och drar sarkastiska kommentarer, eller bara säger roliga saker ibland. Men jag har aldrig, ALDRIG läst en bok som den här!
...vilket inte är helt sant. Man måste säga att Larklight har lite samma tema. Utspelar sig i rymden, lite mer lättsamt skrivet än andra böcker, och får det att framstå som att det finns en hel rymdvärld med städer och olika slags varelser.

Liftarens Guide till Galaxen är en sån bok som man antingen älskar och dyrkar, eller som man hatar. Jag antar att det som många anser dåligt med boken är att den inte tar något seriöst. Det finns ingenting seriöst i hela boken, och sånt som kunde varit seriöst...är bara inte det. Och allt är så absurdt att många antagligen lägger ifrån sig boken för att de inte klarar av att läsa mera när deras huvuden börjar snurra. Douglas Adams leker med alla möjligheter som finns om sci-fi böcker, och det är det som är det roliga när man skriver om rymden; det finns absolut inga gränser! Och Douglas drar nytta av såna saker. Själv får jag väl sålla mig till de Douglas-dyrkande-jaktmarkerna, för jag fann dessa böcker omöjliga att lägga ifrån sig.

Till historien. När man väl fattar det, så känns det väldigt hemskt att jorden går under. Man får aldrig riktigt se Trillian eller Arthur flippa över något som att DERAS FAMILJ OCH ALLA DE KÄNNER ÄR DÖDA. Om detta inte varit Liftarens Guide till Galaxen hade det varit väldigt sorgligt. Men de nämner det knappt. Konstigt var det det jag fann mest orealistiskt, av allt som hände. Men historien är relativt enkel, de åker ut på en rymdresa, utan några onda eller goda, och bara stöter allt det underbart konstiga rymden har att bjuda på.

Jag har funnit en ny favoritkaraktär. Zaphod Beeblebrox måste vara en av de roligaste karaktärerna nånsin. Marvin är det också svårt att inte gilla. Jag älskar hur Zaphod är dum och smart samtidigt, och jag älskar hur han tänker. Och Marvin är bara underbar XD
När jag började läsa trodde jag att Arthur skulle vara mer "normal" och vara lite mer hysterisk över att hans planet är borta och att han befinner sig i rymden, men sen märkte jag att han är lika knäpp som alla andra. Och det gör böckerna ännu mer unika, när ingen karaktär är särskilt realistisk.

Den kommer svara på alla viktiga frågor, som vad meningen med livet är, vem som styr universum, och varför det är så viktigt att ha med sig en handduk i rymden. De här böckerna kommer att blow you away. Om det kommer vara på ett trevligt sätt är upp till dig. Tricket är att bara luta sig tillbaka och njuta av åkturen, försök inte hitta det realistiska eller ifrågasätta böckerna.
Jag kan med gott samvete säga att jag älskade de tre första böckerna. De tappar aldrig tempot och fortsätter vara lika bra även fast en bok är slut och en annan fortsätter. Jag har inte läst fyran och femman, men när jag har gjort det tror att det blir en dubbelrecension. I alla fall så måste alla läsa den, jag vet inte om ni kommer gilla den, men den är unik och fantastisk och rekommenderas varmt.

Några citat:

-Vad är det för hemskt med att bli drucken?
-Fråga ett glas vatten.

-Men Mr Dent. Planerna har funnits tillgängliga på planeringskontoret de senaste nio månaderna.
-Visst. Så fort jag fått veta om det gick jag raka vägen för att få se dom, igår eftermiddag. Ni hade inte direkt ansträngt er för att uppmärksamhet kring dom, eller hur? Jag menar, i stil med att säja det till nån, eller så?
-Men planerna fanns utställda...
-Utställda? Jag blev tvungen att gå ner i källaren för att få se dom.
-Där ligger utställningsavdelningen.
-Jag var tvungen att ha med mig en fackla.
-Det var väl fel på lyset.
-Det var väl fel på trappan också. Den var borta.
Men ni hittade planerna, eller hur?
-Jotack, dom fanns utställda längst ner i ett låst arkivskåp som var inställt i en före detta toalett, med en skylt på dörren där det stod Varning för leoparden.


 

1 kommentar: