tisdag 12 februari 2013

Nightshade

Av Andrea Cremer
Titel: Nightshade
Del: 1
Serie: JA. Men namnet har jag ingen aning om.
Sidor: 452
Utgiven: 2007
Förlag: speak
Första meningen: I'd always welcomed war, but in battle my passion rose unbidden.

Calla Nightshade har alltid vetat vad hennes liv gått ut på. Eftersom hon är en varulv, och dessutom alfa, så får man liksom vänja sig vid att ens framtid bestäms innan ens födsel. Hennes liv är väl utstakat framför henne. Hon ska gifta sig med Ren, och de ska tillsammans för första gången på jättelänge bilda en ny flock. Innan var det bara Callas flock, Nightshade, och Rens flock, Bane, som fanns. Men det ska ändras. Men allt förändras helt när hon bestämmer sig för att rädda en stackars campare som anfalls av en björn. Vilket är totalt förbjudet. Och hon byter form framför honom. Och på det sättet ligger Calla riktigt illa ute. Men det blir värre. Calla var såklart säker på att hon aldrig skulle få se den där camparen igen. Men så börjar han plötsligt på samma skola som Calla. Hans namn är Shay, och är helt förståeligt lite förvirrad och har en del frågor att fråga Calla. Och Calla känner sig konstigt dragen till denna människopojke, vilket hon absolut inte borde. När de börjar träffas i smyg börjar Calla bli osäker på om allt hon levt och trott på i hela sitt liv bara varit den "rätta vägen", eller bara en bluff. Men vågor hon riskera allt, stå emot de som är starkare henne, dra in de hon älskar i knipa, och antagligen bli avrättad på kuppen?
____________________________________________________________________________

Jahapp. Detta är alltså den framröstade boken som ni ville ha recenserad. Wellwell, here it is.

Alltså, i början trodde jag faktiskt inte att den där camparen skulle komma med igen. När de bara sa "campare" tänket jag mer på en medelålders gubbe som bara var otroligt korkad. Men när de beskrev att han var otroligt snygg (fortfarande korkad), gick det upp ett ljus. Ah, det är en SÅN bok, tänkte jag. Jättesnygg, vad hade jag väntat mig.
Men efter ett tag började jag gilla den OTROLIGT mycket. Jag bara WOW vad Calla är cool, och hennes lillebror är ju bara så söt, och Ren är också cool han med, och ALLA andra är också coola, utom Shay såklart, för han är ju värsta stalkern, usch.

Ungefär så. Men allvarligt, jag älskade både Rens och Callas egna små "flockar" eller vad man ska kalla det.
Men. Sen. Så kom det dåliga. Shay kom med. Okej, alla Shay-fans, lägg ner yxorna, men jag gillade honom inte. Inte alls. Så tråkig karaktär, blä. Varför kan du inte bara vart nöjd med Ren, Calla D: Han var så mycket mer intressant. Och skärp dig, du kan inte vara ihop med två samtidigt, det är ju äckligt. Och så blev jag så himla störd på att han HELA tiden blev sur på att Calla och Ren var ihop, och tjatade hela tiden på att "amen, det är inte så farligt, varför gör du inte bara slut med honom och säger nej, vad är problemet?" Och det enda jag kunde se var en stor neongul skylt som hängde ovanför honom där det stod "KORKAD" med stora bokstäver.

Hoppas han dör. Eller förresten inte, då blir han värsta martyren, och det vore värre. Ren förtjänar i alla fall att bli lycklig, tycker jag.
Och när Calla och Shay var i grottan och blev anfallda, och Calla låg i underläge, vad hände? Jo, såklart, den store starke Shay kommer. Och jag tänkte "Om han räddar henne så slår jag boken i marken".
Så det enda jag klagar på är själva kärleken i historien. Och att Calla blir mindre cool med snygga killar i närheten som börjar på S.

Okej, till det bra. Språket är otroligt bra och lätt att komma in i, och även om jag först tyckte det var synd att det "bara" var varulvar med, så verkar det vara en ascool värld, och Andrea avslöjade alldeles lagom mycket, så jag kan längta till att få läsa lite mer om Searchers i Wolfsbane, vilket ska bli väldigt roligt. Och jag älskar Calla, eftersom hon är så stark och står för vad hon tycker, och klarar av att göra saker själv. Jag vill verkligen se mer av Callas flock, typ Ansel, Bryn och Mason. Och Ren. Så jag tänker absolut skaffa Wolfsbane, och hoppas på att Shay stiger lite i mina ögon.

Mest intressanta karaktären: Calla och Ren.

2 kommentarer:

  1. Blev inte intresserad av varken Shay eller Ren.
    Men Ansel är bara föööööör söt :D

    SvaraRadera
  2. Glad Alla hjärtans dag! ❤

    SvaraRadera