lördag 23 mars 2013

Nya böcker och lite annat smått och gott.

Ahaha, det var längesen jag fick ett bokpaket, gud vad roligt.
Det kanske bara är jag, men jag har inget stort behov av att hela tiden köpa böcker som är splitternya eller just de böckerna som fått bäst betyg.

Eller, tja, det påverkar ju en hel del, men ändå, jag gillar att skapa en egen uppfattning.

Men det finns massor med böcker jag älskar som ingen läser "nu för tiden" för att de skrev för 50+ år sen. Som alla hundra klassiker Jag är rentav chockad när jag frågade de i min klass och flera INTE VISSTE VEM VARKEN JANE EYRE ELLER SHERLOCK HOLMES var. Allvarligt, det är ju fan basics. Åtminstone Sherlock Holmes, det är ju som att känna till Peter Pan. What is the world coming to? D:

Eller deckare, det känns som jag nästan aldrig sett recensioner på deckare. Typ Agatha Christie. Hur kan man ens ÖVERLEVA utan Poirot och Miss Marple? Eller typ Reginald Hill och hundra andra.

Okej, tillbaka till bokpaketet. Jag vet, en av böckerna är faktiskt relativt ny, men jag kunde inte låta bli. Här är de alltså:


Across the Universe av Beth Revis
 
The Great Dune Triology av Frank Herbet
För er som inte vet så är det här en science-fiction triologi, typ Star Wars, fast böcker. De är ganska gamla, men pappa sa att de var ett måste för att han gillade dem i sin ungdom.
Det syns inte, men den här boken är GIGANTISK och lika tjock som typ tre game of thrones böcker (okej, jag överdriver lite).
 
Howl's Moving Castle av Diana Wynne Jones
Har ni sett Hayao Miyazakis genialiska filmatisering (på svenska: Det levande slottet) så känner ni till den här boken. Vill SÅ gärna läsa den, så fort jag är klar med Heartless. Enligt Vera som läser den just nu liknar skrivsättet lite som The Princess Bride som jag älskade, så jag har ganska höga förväntningar.
SE FILMEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar