lördag 16 november 2013

Spejarens Lärling är TILLBAKA!

Jag vet inte hur det är med er, men en av de längsta serier jag läst är en fantasyserie vid namn Spejarens Lärling, och länge var det en av mina absoluta favoritserier. Jag skulle inte säga att jag växt upp med den, men jag började läsa den 2010 vilket är ända ganska så länge sen. I alla fall, för ett tag sen kom den elfte, och avslutande boken ut. Och John Flanagan, författaren, gjorde det verkligen tydligt att serien var avslutad. Sorgligt, men sant.

Och exakt VAD händer, när man helt lagt serien bakom sig? Jo, EN NY DEL KOMMER UT!
VA‽
Jag är i chocktillstånd.
Hur kan de göra en TILL DEL?
Givetvis är jag överlycklig, men också lite orolig. Lyssna bara vad som står på goodreads....

"After a senseless tragedy destroys his life, Will is obsessed with punishing those responsible - even if it means leaving the Ranger Corps. His worried friends must find a way to stop him taking such a dark path.

It is Halt who suggests the solution: Will must take an apprentice. The candidate Halt has in mind surprises everyone - and it's a request Will cannot refuse.

Training a rebellious, unwilling apprentice is hard enough. But when a routine mission uncovers a shocking web of crime, Will must decide where his priorities lie - finishing his quest for revenge, or saving innocent lives?

John Flanagan makes a spectacular return to the world of Ranger's Apprentice - but what has happened since you last saw Will and his friends might shock you"


VADÅ FÖR TRAGEDI?
Och tydligen så ska detta vara den avslutande delen- yeah sure. Och den heter The Royal Ranger, på engelska, och den har inte kommit ut på svenska. Även om jag är lite ledsen över att den underbara lyckliga tiden är över i spejar-världen, så är jag ändå glad att den här boken ska ha en lite mörkare ton (det verkar så i alla fall). Att börja boken med en bitter och deppig Will är det bästa sättet Flanagan skulle kunna öppna serien igen på, och det är något som Spejarens Lärling inte haft ännu, och det kommer vara väldigt intressant att läsa den. Jag är rätt så säker på vad för slags tragedi de pratar om, och vilken ny lärling de pratar om, men säker är jag inte. Så den kommer absolut vara på min önskelista till jul, och jag hoppas den kommer vara lika bra och mörk som jag vill att den ska vara.

17465470

Har ni läst Spejarens Lärling? I så fall, vad tycker ni om den, och vad tycker ni om att en del släpps ut?

6 kommentarer:

  1. Jag längtar verkligen tills den svenska översättningen, men undrar om jag kommer tycka mer eller mindre om Spejarens lärling...
    Titta gärna in på min blogg och läs mitt inlägg om Spejarens Lärling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas VERKLIGEN att jag kommer tycka mer om den!
      Ja, det ska jag göra :D

      Radera
  2. Jag är orolig, men om den är lika bra som de tidigare så borde det inte vara något problem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas den lever upp till mina förväntningar!

      Radera