torsdag 13 december 2012

Cloaked

En VÄLDIGT försenad recension, förlåt O.o
Av Alex Flinn
Titel: Cloaked
Sidor: 337
Utgiven: 2011
Förlag: Harper Teen
Första meningen: I've never seen a princess before.
 
Johnny arbetar i en helt vanlig skoaffär på ett hotell där de reparerar olika gästers skor. Inte särskilt rik, bor med sin mamma, pappa borta, det vanliga. Johnny önskar verkligen att det någon gång ska hända något spännande och annorlunda, typ att det visar sig att magi finns, det skulle vara skoj. Och en dag, så händer just det. För en dag dyker den supersnygga prinsessan av något konstigt land upp och ska bo på hotellet. Johnny har aldrig sett en prinsessa förut, eller ens någon kändis överhuvudtaget, och absolut inte någon som är så snygg.
Och trots att han bara är en fattig kille som varken är överdrivet snygg eller muskulös, så tar prinsessan av någon anledning kontakt med honom, så han på något sätt hamnar på hennes hotellrum. Och där berättar hon en helknäpp historia om att hennes bror blivit förvandlad till en groda, och att han rymt, och att om de inte hittar honom så någon med kärlek i hjärtat hittar honom och kysser honom kommer han inte kunna bli prins, och så kommer antagligen någon häxa döda honom, och att om det händer måste prinsessan gifta sig med den jobbiga Prins Wolfgang, och det vill hon INTE.
Right, tänker Johnny. En groda har sprungit bort. Antingen vill hon göra honom till åtlöje, eller så har hon blivit knäpp. Fortfarande ytterst tveksam så får han två magiska föremål av prinsessan. Ett: Ett par hörlurar som man kan prata med djur med, om man har på sig dem. Två: En mantel som tar en vart man vill bara man önskar det.
Efter ett samtal med hotellets svanar så är Johnny övertygad, och bestämmer sig för att ge sig av. Trots att hans mamma och bästa vän Meg är lite tveksam om VARFÖR han åker, så gör han det i alla fall.
Nu upptäcker Johnny att allt som han drömt om faktiskt finns, och många flera djur än man tror faktiskt är människor som blivit förvandlade till djur. Han utsätts för många olika äventyr och uppdrag, bl.a. att hitta både en försvunnen syster och en gyllene fågel, allt för att hitta en groda och återvända till drömprinsessan därhemma.
_____________________________________________________________________________

Jag hade ganska höga förväntningar eftersom Beastly av samma författare var så bra. Boken var inte lika bra som Beastly, kan jag säga.

Ärligt talat så blev jag lite störd på den. Jag menar, karaktärerna är såna karikatyrer, och det värsta är att jag inte vet om det var meningen eller inte. Prinsessan är såklart urläcker och omöjlig att motstå, älskar fester, skor, kläder, etc. Det är så stereotypiskt, jag gillade henne inte alls. Och huvudpersonen, Johnny, han var så korkad och BLIND, herregud, om han skulle vetat att han var med i en bok skulle han nog fattat direkt vad som skulle hända, för boken är väldigt förutsägbar, men nu vet han inte det, utan beter sig väldigt korkat istället.

Och alla andra var också väldigt förutsägbara. Men djuren gillade jag. Det finns så få böcker med talande djur, och det var väldigt roligt när Johnny pratade med djuren, det var de bästa stunderna i boken. Det är intressant att flera djur i boken är förvandlade människor som inte kan bli fria förrän de, eller någon annan, gjort något. Nu ska jag vara lite mer vördnadsfull mot andra djur i fortsättningen O-o (inte för att jag INTE är det)

Och sen bara undrar jag en sak. Texten på framsidan "She'll wrap you in magic", vem menar de då? Jag gissar att de syftar på pysen på framsidan, och så vitt jag vet så ska det vara Victoriana, alltså prinsessan. Och så vitt jag vet så har hon INGA magiska krafter, och det vore konstigt om de bara menade att hon hade den där manteln. Det skulle kunna vara häxan, men varför har HON manteln på sig, och varför skulle det stå om henne när hon knappt är med, det är ju inte hon som är centralen i historien. Total mindblow O.o

Fast det är roligt att så många sagor finns med, som de sju svanarna och flera andra. Tanken bakom boken var ju att Alex ville skriva en bok om alla bra sagor som ännu inte blivit filmatiserade, vilket blir många trevliga sagor.
Alltså, om ni gillade Beastly supermycket och letar efter något liknande, så är kanske inte det här boken jag skulle välja. Den var bra, men inte SÅ bra, och absolut inte lika bra som Beastly, men om ni absolut vill läsa den i alla fall, så får ni väl göra det då :)

Favoritkaraktär: Alla talande djur.
Jag blev inspirerad av:
  • Talande djur
Citat: Hitta inget speciellt.
Övrigt: Finns med ett mycket snyggare omslag, varför skaffade vi det här?

1 kommentar: