fredag 21 december 2012

JULLOV!

Nu är det ÄNTLIGEN JULLOV. Fy vad lång tid det tagit, nu är den värsta perioden över :D Ni ANAR inte hur glad jag är! Och då kommer det bli mycket mer bloggning dessutom :) Har såklart lite julklappar att fixa, men aja. TVÅ VECKORS LOV, det är nästan så man börjar gråta. Sovmorgon.
Vänta lite. Kom just på att julstädningen är kvar D:
Kom på att jag varit lite slö med .Ebbas julkalender dessutom. Ehe...

Boken som det tog en evighet att komma igenom heter...
Den oändliga historien av Michael Ende. Jag vet att flera personer älskar boken, men jag tyckte den var OTROLIGT trög, jag avskydde huvudpersonen, och den tog mig säkert en månad att läsa ut O.o Tja, det är ju den OÄNDLIGA historien...
 
En gåta
Vilken litterär figur är detta?
Han är känd över nästan hela världen.
Han har långt vitt skägg,
och ses sällan utan huvudbonad. 
Han är en mystisk magisk man,
och väldigt respektingivande.
Många små varelser jobbar i hans kök
och han har ett odödligt husdjur.
 
Men det MÅSTE ju vara Dumbledore, eller? Jag menar, han finns i en bok. Han är väldigt känd. Han har långt vitt skägg. Han har alltid mössa. Han är absolut magisk och mystisk. OCH väldigt respektingivande. Och det står ju i Harry Potter att det är små alfer som gör all mat i Hogwarts. Och Fenixfågeln är ju helt klart odödlig, när den dör så återuppstår den ju.

Favoritcitat (från en bok)
Gud, vad svårt. Allvarligt, bara ETT citat? Okej, det får väl bli ur Game of Thrones, eftersom den har så himla många bra citat ;D
 
Här är scenen i TV-serien. Höger: Eddison. Vänster: Jon.
Jon was paired with dour Eddison Tollett, a squire grey of hair and thin as a spike, whom the other brothers called Dolorous Edd. "Bad enough when the dead come walking," he said to Jon as they crossed the village, "now the Old Bear wants them talking as well? No good will come of that, I'll warrant. And who's to say the bones wouldn't lie? Why should death make a man truthful, or even clever? The dead are likely dull fellows, full of tedious complaints - the ground's too cold, my gravestone should be larger, why does he get more worms than I do..."
 
En bok du aldrig kommer att glömma
The Fault in Our Stars av John Green. Behöver jag säga mer? Den lärde mig att man ska ta vara på livet vad som än händer, och...Nä, nu fortsätter vi med nästa fråga, innan jag blir sentimental och börjar snacka poesi.
 
 Vad var det för någon bok nu igen?7
Det finns en bok som jag läste som jag ÄLSKADE när jag var liten, det fanns massor med fina bilder (det var ju en bilderbok). Den handlade om en gris och hans sjuka mormor som han älskade, och han gjorde massor med grejer för att hon skulle bli glad, och den var så fin...Jag skulle kunnat sökt på några enkla titlar som "Grisen och mormorn" eller något, men problemet är att boken var på holländska, så det är lite svårt.
 
Har du läst någon julkrönika i år?
Nope.
 
Älskar, älskar, älskar denna boken!
Jag verkligen verkligen älskar City of Glass, men om ni läst mina inlägg, så tror jag ni redan fattat det...
 
Seriöst, ska det här föreställa en bok?
De dödas imperium av Mårten Sandén. Sorry, Mårten, jag gillar dina andra böcker, men den här tyckte jag INTE om. Hon bara svor HELA tiden, och hon var SÅ ELAK mot honom (glömt namnen) fast han inte gjort NÅGONTING och så var hon svinelak mot honom ända tills han offrade sitt liv för henne, DÅ fattade hon att hon älskade honom och blev ledsen. Hon ville bara ha honom när han var en skinande riddare i rustning, men när han var vampyr så blev hon äcklad och hatade honom. Blurk.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar