tisdag 13 november 2012

Heartless

Av Gail Carriger
Titel: Heartless
Serie: The Parasol Protectorate
Del: 4
Sidor: 374
Utgiven: 2011
Förlag: Orbit
Första meningen: Notation to the Records, Subject P-464-AT, Alexia Tarabotti.
 
VARNING FÖR SPOILERS för de som inte läst de tre tidigare böckerna.
 
Alexia Tarabotti, som egentligen aldrig står utan problem, står nu en mot tre i frågan om hennes eget barn. Barnet är ännu inte fött, men alla bråkar redan om vem som ska ta and om det. Alexia vill såklart ta hand om sitt eget barn, men de andra (Lyall, Conall, Akeldama) tycker inte det är så smart eftersom alla vampyrer i hela England kommer att försöka döda henne då. Deras idé är att Akeldama tar hand om barnet (ehh...). Detta går Alexia tveksamt med på, men följden av detta är att hon skaffar ett hus som ligger granne med Akeldamas, så hon och Conall kan smyga dit utan att någon vet om det.
Den där delen med att ingen skulle veta om det gick sådär. För vad händer? Jo, Felicity dyker upp hemma hos Alexia. Och, konstigast av allt, hon har inte på sin det senaste modeplagget, utan tweedkläder. Tweed? Konstaterande: Felicity har blivit suffragett, alltså sållat sig till människorna som vill att kvinnor ska ha rösträtt. Detta verkar inte vara på något sätt Felicitys stil, men såklart är det en man i bilden...Kort sagt, Felicity har blivi utslängd (eler, hon slängde ut sig själv) och kräver nu att bo hos stackars Alexia.
Som om detta inte vore nog så kommer ett HELT förvirrat spöke och berättar att ett mord mot drottningen är planerat! Skandal, säger jag bara. Kan det vara vampyrerna igen? De har redan orsakat tillräckligt med problem. Eller varulvarna? Eller något helt annat? Alla är en aning förvirrade. Allt tycks som vanligt ha något att göra något med Conalls gamla flock.
Kan Alexia förhindra katakstrofen, med allehana otrevligeter efter sig? Och exakt vem är det som börjar anfalla folk med zombiefierade piggsvin?
___________________________________________________________________________________

Eftersom förra boken var så bra, och eftersom jag så gärna ville läsa fortsättningen, vad kunde jag göra? Iallafall, jag är verkligen glad att jag började läsa serien, jag undrar verkligen hur det kommer sluta. Det gör jag faktiskt, för varje bok är som en separat historia, men samtidigt inte. Kommer det få ett riktigt avslutat slut? Nåja, nästa bok ska ju utspela sig i Egypten, så då får jag väl se vad som händer när jag läser Timeless.

Jag tycker att alltihopa med Biffy är hemskt, men ändå väldigt intressant. I böcker med varulvar och vampyrer har man aldrig riktigt fått reda på hur det känns att plötsligt bli det ena eller det andra ((spoilervarning om man inte läst hela Twilight och City of Ashes) Om man bortser från Bella i Twilight och Simon i TMI(Slut på spoiler)) men med Biffy så får man en ganska så bra inblick av hur det kan vara, speciellt när han själv varken var beredd eller ville det överhuvudtaget. Men som sagt, jag gillar honom, och hoppas han kommer över det hemska, om det fgår O.o

En annan intressant sak var att man fick reda på MYCKET mycket mer om Professor Lyall. jag tänker såklart inte berätta vad, men vissa delar var jag riktigt förvånad över. Han verkade mer som en sån person man visste vad man hade honom, och som man visste vilken slags typ han var. Men där hade jag HELT fel. Jag älskar när man efter flera böcker får reda på väldigt mycket om en speciell person, jag älskar känslan, då känns det som om mna känner personen men samtidigt inte. Och så skäms man lite över att man aldrig tänkt över personens historia förut utan bara tagit för givet att det helt enkelt var en snäll typ som gjorde allt man bad personen om. O.o

Utom det jag nämnt så kan jag ju förstås nämna allt annat som är underbart. Språket, som vanligt. Karaktärerna, som vanligt. Men det skulle bli långtråkigt, eller hur? Eftersom jag redan nämnt det i de andra recensionerna. Nåja, mitt sista ord får blid et gamla vanliga, LÄS SERIEN!

Favoritkaraktär: Som vanligt, Alexia och Akeldama, tillsammans är de oslagbara. Fast nu börjar jag gillar Lyall lite mer, så han förtjänar att stå på listan ;D
Citat:
“I am entirely capable."
"Of what, waddling up to someone and ruthlessly bumping into them?”
   

"I used to love pets, my dove, did you know? When I was mortal."
"Did you?" Alexia encouraged cautiously. Lord Akeldama rarely spoke of his life before. She was afraid of saying more and thus forestalling further confidences.
"Yes. It is great troubling that I am now left with only a cat for company."
Alexia refrained from mentioning the plethora of fashionable gentlemen who seemed to be ever in, out, and about lord Akeldama's domicile. "I suppose you might consider keeping more than one cat."
"Oh, dear me, no. Then I should be known as that vampire with all the cats."
Jag blev inspirerad av:
  • Lyalls historia
  • Biffy
  • Språket
  • Måste jag skriva detta VARJE gång jag gör en recension på en bok i den här serien? ALLT är superbra som vanligt, nöjda?
Övrigt: Näst sista boken i serien, nästa bok heter Timeless och är, alltså, den sista, snyft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar