fredag 19 oktober 2012

Boktips part 5

Jaaaa!!! Ännu en till Boktips omgång! Strålkastare, applåder, tack. Sätt er bara lugnt i soffan, eller var ni nu är, och förbluffas av mina *hosthost* makalösa boktips *HOST*.
Jag förstår hur ledsna ni har varit för att jag..ehum..inte skrivit på ett halvår, men jaja, NU är det dags igen, och...förhoppningsvis...så kommer det fortsätta.
Men jag börjar få lite slut på genrer, har någon nån idé? Dum fråga, jag har frågat det varje gång, och ingen har lyft en finger, fnys. *tittar anklagande omkring sig*

Pirater
Pirater, hurraaa! Varför finns det så få piratböcker, de är ju så skojiga! Alle man på däck, här kommer några bra böcker, iallafall.

Piratika
Av Tanith Lee
En perfekt bok för piratälskare, den har allt piratigt man kan tänka sig, sablar, skatter, skepp (såklart), papegojor, kanoner, etc. Boken handlar om Art, som varit fast på en skola för unga damer (kan ni tänka er något fjolligare?) i sex år, på order av sin inte så jättesnälla pappa, som dessutom är svinrik. Från sitt tidigare liv, då hon levde med sin mamma, kommer hon inte ihåg någonting.
Men en dag när hon faller ner för trappan när hon balanserade böcker på huvudet, så minns hon allt. Hon minns när hon levde med sin mamma, ute på de sju haven. Hon minns att hennes mamma var den fruktade piraten Piratika, och Art tänker minnsann ta efter in mamma, så hon flyr för att hitta besättningen som skildes åt när hennes mamma dog, och hon tänker återvända till havet, och bli den nya Piratika.
Allvarligt, hörde ni inte den dramatiska musiken i bakgrunden när ni läste handlingen? Den är en riktig piratbok och passar för de som gillar spänning och såklart- pirater.

Vampyrater
av Justin Somper
Det är en serie på hittils fyra böcker som kommit på svenska, tror jag iallafall, och de var typ min favoritserie för nåt år sen...För den är så jädrans cool och mörk samtidigt. Den utspelar sig någon gång i framtiden, typ 2500.
Boken handlar om tvillingarna Connor och Grace, som blir totalt ensamma efter att deras far dött. Men för att slippa barnhemmet så flyr de på pappans båt, men så kommer det en storm och de skiljs åt. Connor hämtas upp av ett piratskepp och det dröjer inte länge förrän han själv håller i en kroksabel. Men för Grace blir det lite annorlunda. Hon tas också upp av ett mystiskt skepp, men hålls inlåst. Besättningen består av vampyrater, vampyrer som är pirater, de som alla människor hatar och vill döda. De sägs vara väldigt blodtörstiga, men är de verkligen så annorlunda från människor egentligen? Grace och Connor vill verkligen återförenas, men hur ska det gå när de har ett hel hav emellan sig, och dessutom står på olika sidor...
Åh, de är så spännande och bra, läs dem!

Mystik
Skuggan över Stenbänken
av Maria Gripe
Plus resten av böckerna. När man ser dem tänker man typ "Usch, stora, tjocka, tråkiga vuxenböcker, blä", men de är sååå bra! Jag läste dem för första gången när jag gick i typ trean, och redan då älskade jag dem! Eftersom Maria Gripe är ett geni som kan få en sån underbar stämning, så är den här serien ett måste. Den är intressant, trovärdig men ändå spooky, spännande och framför allt mystisk. Man kan helt enkelt inte sluta läsa. Jag vill inte berätta om handlingen för det kan förstöra upplevelsen (bland annat för att den låter lite trist MEN DET ÄR DEN INTE, fnys).


Diamantsvärdet och Träsvärdet
av Nick Perumov
Mystik i fantasystil. Om Vampyrater kan kallas mörk så är den här kolsvart. Den är mystisk, mörk och faktiskt ganska läskig ibland...Ni ser ju på omslaget att det är skumma böcker, men de är faktiskt väldigt bra. Påminner mig lite om Andrzej Sapkowskis böcker, som jag ÄLSKAR. Det är ganska många böcker i serien, och det är lite speciella, antingen älskar man dem eller hatar dem.
Den kanske inte är så jättemystisk, men den var den enda jag hittade. Men läs dem, de är faktiskt värt besväret. Det är fullt med monster, lönnmördare, arga mostrar, trollkarlar, kejsare, vad mer kan man begära?

8 kommentarer:

  1. Jag började att läsa Piratika för ett tag sen men sen läste jag aldrig klart den men jag får nog göra det någon gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får du göra, de är faktiskt väldigt mysiga på ett piratigt sätt ;D

      Radera
  2. Jag har faktiskt aldrig läst någon pirat bok förutom innebandypiraterna om man räknar med den.
    Har beställt recensions ex av Piratika och Vampyraterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, hoppas du gillar dem ;D De är jättebra, speciellt Vampyrater ;D

      Radera
  3. Det låter som lovande böcker! ;)

    SvaraRadera
  4. Syrran, angående Diamantsvärdet och Träsvärdet, du glömde att nämna tjurarna och galningar i källare, de får man inte glömma...

    SvaraRadera