tisdag 30 oktober 2012

Rapport från Science Fiction-bokhandeln


Ja, som sagt, igår åkte jag, min syrra och den här filuren till Science Fiction-bokhandeln. Men eftersom det för det första var väldigt kallt, och för det andra så var vi hungriga, och för det tredje hade jag och syrran inte så mycket pengar med oss, så var tanken att vi bara skulle reka lite och planera vilka böcker vi ska köpa när vi återkommer (alltså imorgon). Det gick lite sisådär. Science Fition-bokhandeln är rena rama ögongodiset. Så vi kunde inte låta bli, så vi köpte lite böcker. Jag gick omkring där i säkert en timme och funderade vilken bok jag skulle ta, det är helt omöjligt. Det slutade med att jag och syrran drog oss hemåt med detta:
Our Tragic Universe
Scarlett Thomas
Jag fastnade först för den för att den hade så himla snyggt omslag, den låg lite undanskymt, men jag hittade den iallafall. Och jag läste på baksidan och den verkade faktiskt väldigt bra, så jag har tagit en paus i A Storm of Swords för att läsa den. Jag känner igen titeln, och jag har för mg att den skulle vara bra, sådet hoppas jag på, hittils gillar jag den verkligen.
Shadowrise
Tad Williams
Eftersom jag och min syster är Tad Williams-nördar, gissa om vi blev glada att hitta del FEM OCH SEX i denna helt underbara serie. På svenska finns det åtta böcker, men på engelska finns det fyra, så från engelskt sätt sett så är det här bok tre, men på svenskt sätt sett så är det del fem och sex, hänger ni med? Gud vad vi har väntat på att den ska översättas till svenska, men vi orkade inte vänta så vi köpte den på engelska. Den kommer inte matcha i bokhyllan, men sånt är livet.
 
Soulless-Manga
Gail Carriger (illustrationer av Rem)
Ni kan inte gissa hur glad jag är. Jag letade jättelänge i seriehyllorna tills jag hittade den. Jag kan säga att den är SÅ BRA. Recension kommer snart. Ska nog köpa serieversionen av tvåan imorgon, om jag hittar den. Illustrationerna är otroligt fina, klänningarna är...ja, de får en att dregla, och det är så underbart att få se alla sina favoritkaraktärer bli levande bilder :3

Och så hittade jag MASSOR med andra böcker jag vill ha. Jag skulle nog kunna gå omkring i åratal och bara titta på alla böcker. Bland annat hittade jag FYRA STYCKEN böcker med Simon's cat. Jag har bara en av böckerna, och jag funderar allvarligt på att slösa bort alla mina pengar på dem.


Sen så hittade jag en hylla med helt makalösa omslag. Det är någon illustratör som håller på att göra nya snygga omslag till gamla klassiker. Även om jag hade de flesta, så vill jag verkligen skaffa dem, eftersom omslagen är så äckligt snygga.

Visst är de härliga? Kolla bara på Little Women. Sen så hittade jag naturligtvis tusentals andra böcker jag ville ha.
 
En sak som jag också fastnade för var en massa med faktaböcker. Det fanns tillexempel en supertjock bok som bara handlade om olika magiska väsen. Jag blir så frestad av såna böcker.
 

Här är några stycken som jag hittade. De var inte lite tjocka, ska jag säga.
Men nu orkar jag inte skriva mer, även om det finns hur mycket som helst att skriva om Science Fiction-bokhandeln.

3 kommentarer:

  1. Försökte fatta det där med Tad Williams-serien (Vilken del det var på svenska och engelska). Gick väl... sådär ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite komplicerat ;3 För att kasta lite ljus över saken: Alltså, eftersom förlag tror att svenskar blir helt avskräckta av tjocka böcker, har de gjort varje bok i serien till två böcker. Så eftersom det är fyra böcker i England, så är det åtta stycken i Sverige, kapisch? Så ettan i England är ettan och tvåan i Sverige.
      Hoppas det förklarade allt...

      Radera
  2. Jag vill också åka dit!:)
    Snälla hjälp mig att få Mimsan att gå bus eller godis med mig genom att rösta på min blogg.

    SvaraRadera