lördag 1 september 2012

Den ultimata fighten: England/USA VS Sverige

Ja, det har diskuterats om många omslag om vilket som är bäst, det engelska eller svenska. Och nu ska jag skriva den ultimata tävlingen mellan dessa två, på både svenska och engelska böcker! Som ni ser på titeln så skrev jag England/USA, för jag är totalt urusel på att veta om omslaget är amerikanskt eller engelskt, men jaja. Jag kommer ta både kända och mindre kända böcker. Låt spelet börja, må bäste (land, världsdel, kontinent?) lag vinna.

Cirkeln/The Circle av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
 
 
The Circle (Pocket)
 
VS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hmm..ganska svårt val, faktiskt. Jag älskar den lilla texten under titeln på den engelska versionen: Let the witch hunt begin, även om den kanske inte passar jättebra till boken. Och så är tjejen på bilden cool, fast jag vet inte vem det är, kanske Rebecca? Men det svenska är snyggt och passar mer till boken, med Mönsterboken, fjädrarna, etc. Så det svenska vinner!
1-0 till Sverige.
 
The Hat Shop on the Corner/En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlon-McKenna
 

 
 
 
 
 
 

VS
 
 
 
 
 
 
Det engelska omslaget är ju iallafall mycket gladare än det svenska, det är en sak som är säkert. Men jag gillar det svenska också, hattarna är så fina och det ser ganska mysigt ut...Det engelska ser mer ut som den sortens bok man ser i affären och vill köpa, men den svenska passar mer till boken, eftersom huvudperson ofta har olika teman till sina hattar, och då kan man väl säga att det är blått på bilden...Men okej, det svenska vinner, iallafall ;)
2-0 till Sverige, om det fortsätter så här kan få vi medalj.

The Fault in Our Stars/Förr eller senare så exploderar jag av John Green




VS
 
 
 
 
 
 
 
 
 Och där försvann chanserna till medalj. Hur sjutton tänkte de när de gjorde omslaget på svenska? vad exakt har "The Fault in Our Stars" för likhet med "Förr eller Senare så Exploderar jag"? Originalet känns lite mer avslappnat och poetiskt, dessutom är det ju små moln på omslaget, och så kommer det här EXPLOSIVA omslaget med en jävla dödskalle på sig. Hur sjutton tänkte de?
2-1 till Sverige.

The Perks of Being a Wallflower/Wallflower-konsten att titta på av Stephen Chbosky




VS









Ja, återigen försvann Sveriges chans till en medalj. Originalet är ju helt fantastiskt, och så snyggt att det ser ut som ett anteckningsblock. En sån bok som man är stolt över att ha i bokhyllan. Men det svenska det svenska- blä. Det ser ju för hemskt ut, så tråkigt, som ett sånt där tjockt lexikon eller atlas som man aldrig ens kastar ett öga åt. Bokstäverna är så tråkiga och det engelska omslagets bokstäver ser ju mycket häftigare ut...Och blått passar verkligen inte med orange.
2-2
The Sky is Everywhere/Himlen börjar här av Jandy Nelson
 
 
 
 
VS
 
 
 
 
 
 
 
Hmm...nu blir det ju svårt. Det svenska är ju såklart helt fantastiskt, de har lyckats få in allting som behövs in i bilden, och det är ett så coolt collage. Men det engelska är snyggt på det där stilrena sättet, och är väldigt fint det också...Men allvarligt, det svenska är ju faktiskt helt fantastiskt, så det vinner, dessutom får man vara lite patriotisk.
3-2 till Sverige

The Book Thief/Boktjuven av Markus Zusak
 
 
 
 
VS
 
 
 
 
 
 
 
 
Båda är väldigt snygga, men bäst tycker jag nog om det engelska. Det passar så bra med boken, att själva döden är med på bilden, eftersom det är han som är jag-personen. Och det ser lite gammaldags ut, med texten och det gulnade pappret, etc. Det svenska är också väldigt bra, de måste jag säga, men den är lite...jag kommer inte på det rätta ord. Och själva personen på bilden ser inte ut som jag hade tänkt mig (kommer inte på namnet), hon ser mer ut som Anne på Grönkulla.
3-3
 
The Statistical Probabilit of Love at First Sight/Den Statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet av Jenniger E. Smith
 

 
 
 
VS
 
 
 

 
 
 
Jag känner inte särskilt mycket när jag tittar på omslagen. Jag tycker inte egentligen någon av dem är galet snygga. Det är fint med gräs, gärna för mig, ger mig en sommarkänsla. Jag ser inte det svenska särskilt tydligt, men det ser ut som en tågstation, eller flygplats. Det ger mig obehagliga minnen, så det engelska vinner, men jag tycker som sagt att båda var ganska okej.
3-4 till England/USA
 
Jellicoe Road/Jellicoe Road av Melina Marchetta
 
 
 
VS
 
 
 
 
 

 




Ärligt talat så tycker jag båda är galet snygga, och passar med boken. Jag är väldigt glad över att de tog med vallmona på omslaget, eftersom de är så viktiga i boken. Men det svenska omslaget är verkligen en favorit, med den snygga gröna färgen, mönstret och böneträdet, så det svenska vinner ganska överlägset. Det engelska ser lite för ljust ut, men det svenska har en perfekt, lite dunkel, mysig sida.
4-4
The Forest of Hands and Teeth/De vassa tändernas skog av Carrie Ryan
 
 
 
 
VS








Det här får bli den sista, jag orkar inte mer, stön...
Jag har inte läst den här boken, men som jag förstår så ska den vara lite halvläskig och mystisk, och i så fall har det engelska/Amerikanska gjort en stor flopp. Det ser snarare ut som en tjej som skolkar från skolan och sitter i en granskog, gud vad läskigt. Om hon skulle fly för sitt liv (vilket jag tror hon gör) så skulle hon nog inte ha massor med smink på sig. I så fall är det svenska bättre, även om jag inte är så förtjust i färgen, som påminner mig om sjösjuka...
4-5 till Sverige.

Vinnaren: Sverige!
Det var en liten överraskning, jag trodde det engelska och amerikanska omslagen skulle vinna, men jaja. Det finns ändå ganska många böcker jag inte tog med, men av just de här böckerna vann Sverige, grattisgrattis!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar