tisdag 31 juli 2012

Bröllopsfixaren

20 Juli (Greklandläsningen 5)

Av Marita Conlon-McKenna
Titel: Bröllopsfixaren
Original Titel: The Matchmaker
Utgiven: 2008
Sidor: 380
Förlag: Norstedts
Första Meningen: Maggie Ryan tycker att hon hade parat ihop saker och ting hela livet.

Maggie Ryan har ALLTID parat ihop saker, allt från strumpor och klädnypor till möbler och människor. Hon kan helt enkelt inte rå för det. Och de som tar upp det mesta av hennes funderingar och beskymmer är hennes döttrar.
Maggie Ryan har tre döttrar; Grace, Anna och Sarah. Grace har hängett sig totalt till sitt arbete och kan knappt tänka på annat. Hon är den äldsta dottern och har ett bra jobb där hon är rikligt uppskattad som arkitekt.
Anna, den mellersta dottern, har helt gått vilse i det akademiska, och läser och jobbar hela tiden och håller föreläsningar var och varannan dag. Hennes lägenhet ligger i kaos med böcker och papper överallt.
Sarah, den yngsta dottern, har helt andra problem. För det är hennes lilla sexåriga dotter Evie som tar upp all hennes tid. Sarah fick Evie när hon var nitton, och fadern till Evie stack till Italien. Sarah älskar Evie över allt annat, och vet inget bättre än att ta hand om henne. Hon har skaffat några småjobb några gånger i veckan, och bor i sin mammas källare gratis, eftersom hon inte har råd med något annat.
Tre stycken välmående, snälla och snygga döttrar, finns det något bättre? Jo, tre stycken välmående, snälla och snygga gifta döttrar. Alla tre är ogifta, och verkar inte ha några planer på att sätta sig tillrätta inom en snar framtid, och de börjar ju närma sig trettio!
Men Maggie är en tävlingsmänniska, hon ska minsann hitta några lämpliga kandidater. Och när en ny, snygg, svinrik och framför allt ogift miljonär flyttar in i grannhuset öppnar sig helt nya möjligheter, dessutom ska ju en ny kille flytta in i deras lilla stuga som de hyr ut ibland, synd bara att han redan har en flickvän...
Att para ihop män med sina döttrar visar sig vara svårare än hon trott, men hon låter sig inte nedslås, hon ska minsann inte ge upp förrän de har de där fördömda ringarna på fingrarna!
______________________________________________________________________________________

När jag läste En liten hattaffär på hörnet så tyckte jag den var jättebra; den var mysig, härlig, och fick en att bli glad, så hur kunde jag låta bli att köpa en till bok av samma författare? Egentligen ville jag också köpa Sommarbruden, men den var svindyr för den hade inte kommit ut i pocket.

Den här boken är, precis som En liten hattaffär på hörnet, en typisk feel-good roman. Man blir så glad av att läsa den, och efteråt känner man sig helt upprymd och euforisk, nästan lite läskigt. Den var också ganska förutsigbar, eller, inte ganska, väldigt förutsigbar. Men jag tror det typ var meningen. Vanligtvis så borde jg avsky boken och tycka att den var jättetråkig, men det gör jag inte ;O För den är så mysig och underbar att man inte kan något annat än älska den.

Och personerna, jag menar, alla är ju så underbara! Min favorit av syster-trion är nog Sarah, för hon är så snäll (och då menar jag verkligen SNÄLL) och kreativ, och Evie är ju bara så himla gullig, jag älskar henne. Det är verkligen underligt att Sarah inte fått något bra jobb förut, hon är ju så trevlig och kreativ, och när väl är inne inåt, då gör hon det verkligen. Jag menar, ta ett exempel, då (lite spoilervarning) Evie ska ha sitt barnkalas, hon ansträngde sig verkligen! De flesta skulle bara tagit med alla ungar på McDonalds eller på bio, men Sarah planerade allt i minsta detalj, och det blev så fint efteråt... (slut på spoiler)

Boken utspelar sig också i Irland, och det ger en mysig och gammeldags stil. Det är ganska många olika historier som berättas, inte bara de tre döttrarnas, även om berättelsen såklart är mer fokuserad på den delen. Det var kanske lite många personer, men jag hade aldrig svårt för att komma ihåg vem som var vem.
Många tycker att boken är fruktansvärt tråkig och förutsigbar, men jag gillade den faktiskt. Är det inte poängen med feel-good romaner att man ska kunna list ut slutet? Iallafall, JAG blev iallafall glad av boken.

2 kommentarer: