fredag 6 april 2012

Sammanfattning av resan till Frankrike!

Okej, här kommer en kort sammanfattning av min lilla resa till Frankrike! Eller, själva området hette Alsace.
Första dagen åkte vi från Lux till Strasburg (Jag kom ihåg namnet!), det tog sisådär två timmar. Där gick vi omkring lite och åt lunch, m.m. Sen så åkte vi till hotellet, det skulle vara ett slott (det hette "château någonting"), men det såg mer ut som ett stort hus som verkade vara väldigt gammalt. På den punkten hade jag rätt!
 Det fanns jacuzzi på vårt rum! Yey! Det var jätteskönt med bubbelbad, men det var för varmt vatten! Vi köpte lite ost och bröd, och det blev vår middag, för vi orkade inte gå på restaurang.
Andra dagen vaknade vi (nähä!) typ ganska sent. Vi åkte till två olika byar, båda fulla med korsvirkeshus, nästan bara korsvirkeshus faktiskt! Den första var vad man kallar "sömnig". Det var inte en kotte ute, men det var väldigt varmt och skönt och vi tog en promenad och tittade på vinodlingarna, m.m. Den byn hette något konstigt, typ Mittelburgeshamn, eller något liknande. Sen kom vi till Riquewir (stavning?) och där gick vi omkring och åt lunch. Och där fick jag äntligen äta den Alsaceiska specialiteten, tarte flambeé! (ok, flambeé är ett svårt franskt ord, men Emelie eller Liv eller någon annan som kan franska får rätta mig om det är fel). Det är som pizza, fast jättejättejättetunn deg, perfekt för de som gillar pålägget på pizzan, men inte kanterna eller degen! Och, det fanns ingen tomat. Mycket godare än pizza! Alla borde prova det! Sen kommer jag inte exakt ihåg vad som hände, mitt minne är lite luddigt, men jag tror vi åkte till hotellet. Det började hagla, åska, regna och blixta, och jag trodde vi skulle dö, slut på dag två!
Tredje dagen: Vi vaknade, åkte till an annan stad, åkte till ett nytt hotell, men de hade inte öppnat än, så vi åkte till en annan stad och var där, och sen åkte vi till hotellet!
Fjärde dagen: Vi åkte hem! Eller, vi stannade ett tag i Nancy för att köpa mat i saluhallen, för vårt kylskåp i Lux är Helt Tomt.
Och snart åker vi till Turkiet, Yey!
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar