måndag 18 juni 2012

En liten bokenkät som jag tyckte var intressant

Hejhej! Hittade den här fina bokenkäten, och här kommer mina svar:

Wolfs rain!!!!
Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
Åhhh, det var svårt...Men Muminböckerna har alltid varit gott sällskap i alla väder! (jag tar nu böcker, inte bilderböcker för det skulle vara alldeles för svårt)


Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Jag läser förvånansvärt mycket serier, när jag tänker på det. Jag har de tio tjocka Mumin-böckerna. Det är säkert hundra olika historier i serie-form. Och så Tintin, ibland.

Och jag älskar manga! Några favoriter är Wolf's Rain, Sayonara September, Bleckmossen Boyz och såklart Demon Diary!

Läser du ”allt” – dvs. gärna på mjölkpaketen och sånt?
Ja, man kan ju inte låta bli! Om jag ser något skriftligt, då kan man ju bara inte låta bli att läsa! Spenderar ofta fruksotarna i Sverige med att läsa på baksidan av filpaketen!


I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen, i fåtöljen eller i sängen?
I min säng, var annars? Men det är också väldigt trevligt att läsa ute, om det är varmt och skönt. Eller sitta framför en brasa i en mjuk fotölj en kall vinterdag!


Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Tja, jag brukar inte äta så ofta medan jag läser, men om jag gör det så är det absolut bäst med varm choklad, macka med mycket pålägg och en stor chokladkaka!


Är du med i någon bokklubb?
Nope. Jag tänkte bli medlem i en, men jag var för lat.


Lånar du ofta på biblioteket?
Tja, det enda biblioteket med svenska böcker är skolbiblioteket. Jag lånade iallafall lite när jag gick i Primairy, men nu i Secundairy så har jag aldrig gjort det! Fast när jag åker till Göteborg åker vi till Stadsbiblioteket och lånar massvis med böcker!


Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Bokus, alltid. Fast jag tror vi ibland handlat på Bokbörsen, och nej, jag jämför inte priser.


Hundörar du? Skriver i marginalen?
Har egentligen aldrig förstått poängen med hundöron, lättare att bara slänga dem på sängen på den sidan man var på (jag vet, det är inte snällt mot böckerna) och jag skulle aldrig skriva i marginalen, det finns risk att min syrra upptäcker mig!


Tjocka eller tunna böcker?
Spelar absolut ingen roll! Men tjocka böcker räcker längre, så jag får väl svara tjocka böcker då!

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?Jag tycker egentligen om de flesta böcker jag läste, men en som jag verkligen gillade var nog De tre Musketörerna av Alexandre Dumas, den var så himla spännande och rolig! Absolut en bok jag skulle kunna läsa om!

Vad läser du just nu?
Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo. Tycker att den verkligen är bra! Kan kanske tillochmed ta sig upp på Topplistan!

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig? Eller värre ändå: tråkig!
Artemis Fowl, jag har fösökt ta mig igenom den miljontals gånger, men varje gång har jag slutat efter fem kapitel.


Tvingade du dig igenom den ändå?
Nej, herregud, läste du inte förra svaret?


Fem böcker du älskar?
Det där var en väldigt orättvis fråga! Hur ska jag kunna svara på den?


Favoritförfattare?
Mäh, ännu svårare! Och jag som är så dålig på namn, dessutom!


Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Fler böcker av Joyce Carol Oates. Jag älskade Älskade Syster, men jag läste inte klart den! Och vi har massor med böcker av henne!


Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Haha, aldrig i livet. När man var liten så läste typ alla olika faktaböcker om sina favoritdjur (typ hästar, dinosaurier, vargar, hundar, katter, osv), men INTE jag. Usch, hatar faktaböcker, läser de bara som skolarbete.


Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sedan, eller tvärtom?
Såklart jag läser boken först! Omman tar det tvärtom är det som att läsa en deckare men hoppa till slutet! Det skulle kännas som fusk, typ.


Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan?
Jepp, om jag gillade filmen (har gjort så med Stardust, och ska göra det på North and South)


Favoritfilm (baserad på bok)?
Sagan om Ringen, Stardust, North and South, The Princess Bride (Fast de två sista har jag ju inte läst än...)


Har du dolt vad du läser någon gång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller något sådant?
Nja, tror inte det. Eller, för typ ett år sen fick jag en så himla stor lust att läsa barnböcker, så jag gömde böckerna varje gång någon kom in, haha ^^


Känner du någonsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
Ja, det händer hela tiden! (Och det är den här bloggens fel, fy på dig!)


Tycker du att det saknas något i bokutbudet?
Jag skulle vilja se lite böcker där man tillexempel ser det ur mördarens perspektiv, och det fattas fortfarande en bok där någon kommer till kuddlandet och käkar frigolit under ett rosa parasoll, varför händer aldrig det i böcker?


Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – och du – utan böcker?
Inget! Utan böcker skulle jag vara en liten våt simmande pöl utan vare sig intelligens eller lycka! Det är ju för sjutton böckerna som gjort mig till den jag är! (Och jag är relativt nöjd med mig själv!) Vad ska man då sitta hemma och göra hela dagarna? Jag skulle säkert bli ett Tv-tittande missfoster som bara kan säga två ord: "Öh?" och "Va?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar