lördag 18 augusti 2012

Artemis Fowl

Vad gör man när sagoväsena inte är små gulliga tomtar som skuttar omkring, utan livsfarliga varelser beväpnade till tänderna?

Av Eoin Colfer
Titel: Artemis Fowl
Original titel: Artemis Fowl
Serie: Artemis Fowl?
Del: 1
Utgiven: 2001
Sidor: 250
Språk: Svenska
Förlag: Richters
Första Meningen: Hur ska man beskriva Artemis Fowl?

Artemis Fowl. En tolvårig pojke, men också ett geni och ett livsfarligt kriminellt underbarn. Och som flera andra kriminella genier är han ute efter det som alla andr vill ha- guld. Men inte vilket guld som helst, vätteguld.
Om någon börjar prata om vättar och pysslingar, så tror de flesta att personen i fråga är totalt tappad bakom en vagn och dum i huvudet, eller helt enkelt bara korkad, speciellt om man talar om en tolvårig pojke. Men Artemis Fowl vet vad som egentligen pågår, han har forskat hela sitt liv med att försöka ta reda på vad vättarna finns, och vad Boken finns.
Han har haft gott om tid att forska och leta i hela världen, och han har inga jobbiga föräldrar som tjatar om att han är en stygg pojke när han försöker utplåna balansen mellan vättarna+andra varelser och människorna. Hans pappa är puts väck sen länge, och hans mamma är i princip sinnessjuk.
Men han begår ett stort misstag när han kidnappar vätten Holly Short från organisationen PYSS. Det är från PYSSlingarna som alla människor fått den konstiga idéen att pysslingar är pyttesmå människor som hoppar omkring på blomblad och hjälper människor och har spetsiga skor, osv. Nej, PYSS står för Polisiära Yt-Spanings Sällskapet, och de är beväpnade till tänderna och är såna som hindrar att människorna över huvud taget får reda på vättarna+restens existens.
Iallafall, när han kidnappar Holly Short så blir hon inte lite förvånad när det inte verkar bättre än att Artemis vet i princip allt om vättarna, och Boken, etc.
I utbyte mot Holly kräver han massor med guld av vättarna. Vättarna underskattar honom såklart, vad kan en liten pojke göra? Med sina soldater och fantastiska teknologi borde det bli en lätt match. Men var de inte räknar med är att Artemis Fowl alltid ligger steget före, och tycks veta allt om deras teknologi. Dessutom har sin gigantiske livvakt Butler, som slår ner tio vättar på ett ögonblick.
Artemis sitter lugnt och bara väntar på att guldet ska forsa in, han har ju trots allt forskat om folkets regler och kultur väldigt länge. Men när Artemis tror att han har dem lindade runt sitt lillfinger, så slutar de plötsligt med att spela enligt reglerna...
__________________________________________________________________________________

Jag har försökt komma igenom den här boken flera gånger, men aldrig lyckats. Jag vet inte varför, men jag har tyckt den var ganska tråkig, men nu har jag äntligen lyckats!
Själva idéen med att sagoväsena inte är små gulliga husdjur kanske inte är särskilt originell, men jag gillar idéen.

Artemis, geniet, är nog en av de mest overkliga karaktärer som jag stött på. Och jag, som snart är tretton (mohaha!) blir riktigt avundsjuk på hans intellekt. En tolvåring kan helt enkelt inte vara så som han- äckligt smart och svinelak. Och Butler, som säkert är dubbelt så gammal, litar blint på Artemis Fowl och på att han ska klara dem ur all knipa. Han är så störig ibland, han går omkring och är supersmart, men känns som en gnällig unge innerst inne.

Det finns ganska mycket humor, men inte något som jag fäste mig särskilt vid. De roligaste delarna är med Root och Foaly, de är egentigen de enda som är sarkastiska på det sättet jag älskar. Och jag gillar verkligen Foaly, han är så rolig. Och han är den enda som kan reta Root utan att få sparken, vilket gör så han får oanade möjligheter...

Jag gillar Holly väldigt mycket, och tillsammans med Artemis är de ett ganska otippat team. Holly hamnar i trubbel i princip hela tiden (jag använder alldeles för mycket "i princip", har ni märkt det? Fy mig) men känns väldigt cool på ett sätt som jag gillar, och att hon är den första kvinnan inom PYSS gör ju inte saken sämre ;)

Boken var bättre än jag vntade mig, och i slutet blev det en riktig bladvändare. Jag tycker det borde hänt lite mer genom boken, det känns lite mer som en inledning för något Större och mer Storslaget i de andra böckerna. Jag vet inte rikitigt om jag ska ta mig tid att köpa resten, men aja, jag får väl se, om alla adra lovprisar de andra böckerna kanske jag slår till med ett inköp.

Favoritkarakär: Foaly och Root
Citat: -
Övrigt: Det är en jättelång serie, typ tio böcker. Den sista kom nyss ut.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker samma som du, men jag har inte orkat läsa boken efter att jag har försökt 4 gånger!
    Får väl försöka någon gång om några månader igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, det är bara att fortsätta kämpa!

      Radera
  2. din blogg är bara bäst! Jag har också en bokblogg men har inte kommit så långt än.PS jag älskar fantasy böcker särskilt the lord of the rings och spejarens lärling. PS igen:jag bor också i bromma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så himla mycket, vad glad jag blir XD Jag tycks inte kunna hitta din blogg, vad heter den? :) PS: Älskar också Sagan om Ringen och Spejarens Lärling XD PS2: Nämen tjenare :D

      Radera