måndag 6 augusti 2012

City of Lost Souls

Av Cassandra Clare
Titel: City of Lost Souls
Serie: The Mortal Instruments
Del: 5
Utgiven: 2012
Sidor: 539
Förlag: Walker Books
Första Meningen: Simon stood and stared numbly at the front door of his house.

Varning för spoilers för de som inte läst de fyra första böckerna i serien!

Efter incidenten uppe på taket, då Lilith försökte återuppväcka Sebastian, så har Jace varit helt försvunnen. När Clary lämnade honom uppe på taket medan hon hämtade de andra var det tänkt att Jace skulle se till så ingenting hände med Sebastians döda kropp. Men när resten kom upp så var Jace borta, Sebastians kropp var borta, och det var blod överallt.
Clary skyller såklart på sig själv, och hon har dessutom varit tvungen att berätta allt hon vet om Jace för the Clave.
Simons mamma har blivit helt knäpp, och är fast besluten att Simon är död och att något monster tagit över honom, så hon har hängt upp massor med talismaner och annat på dörren för att "monstret" ska hålla sig borta. Allt bara för att hon hittade några flaskor blod i frysen...
Men en dag kommer Clary på att hon faktiskt inte är helt hjälplös, hon har ju fortfarande den lilla klockan hon fick av the Seali Queen, som hon skulle ringa i om hon behövde hjälp, vilket hon helt klart behöver nu. Men om man ber om något av the Seali Queen, förväntar hon sig någonting tillbaka. Och den här gången förväntar hon sig inget mindre två stycken ringar som finns inuti själva Institutet, alltså kort sagt väldigt svårt att komma åt.
Men, väl inne hukande i Institutet, får Clary syn på något, eller snarare någon. Nämligen ingen mindre än Jace, och vem har han med sig om ingen mindre än Sebastian? Men något stämmer inte, borde inte Jace vara i bojor och se mordisk ut? Borde han inte försöka döda Sebastian på fläcken? Istället pratar de och skämtar med varandra som om de faktsikt gillar varandra, men det är väl inte möjligt, eller?
Det visar sig att Jace på något sätt är bunden till Sebastian- skjut Sebastian, Jace dör. Vad den ena tycker, tycker den andra.

Men de förlorar inte hoppet om Jace, och är fortfarande fast beslutna om att få tillbaka Jace, även om det betyder att de måste bryta mot lagen.
Alltså börjar Simon, Isabelle, Alec och Magnus försöka komma på ett sätt att få honom tillbaka, allt medan Clary kör helt sitt eget race.
Men kommer det att kunna få tillbaka Jace, och bryta bandet mellan dem, när Jace inte ens verkar vilja komma tillbaka?
_____________________________________________________________________________________________

Gud, boken var så bra! Jag blev så arg över det plötsliga slutet i City of Fallen Angels, och jag förväntade mig en bra fortsättning. På vissa punkter hade jag rätt.

De delar då Isabelle, Alec, Simon och Magnus var med var helt klart bäst. Snacka om tur när alla mina favoritkaraktärer är på samma ställe ;). Men det var väligt synd att de avsitten var så korta, om deras avsnitt var tre sidor, så var avsnitten med Clary sjutton sidor. Magnus är, som vanligt, en av mina favoriter, och jag gillar verkligen Simon. Det är så bra att han är med så mycket, han är så rolig och intressant. Jag gillar hur han kan skämta i varje situation, även om det kanske inte riktigt lämpar sig.

De avsnitt då man var med Clary var inte lika roliga. Jag blev ärligt talat ganska trött på henne och Jace. Ja, vi vet att Jace är asläcker, men måste de påminna alla om det hela tiden? Och hon blev lite tröttsam i boken, att hon verkligen inte kunde hålla sig att bara kasta sig över honom och slita av honom kläderna fast han inte ens var Jace överhuvudtaget, utan någon manipulerad ex-Jace.

Slutet var väldigt häftigt, när (Varning för spoiler!) Alec kom och sköt den där pilen innan striden började var ju bara så häftig! Det var så kraftfullt, man bara; Yey! Påminnde mig lite om typ Sagan om Ringen, eller något. (Slut på spoiler)
Men vissa saker gillade jag INTE, tillexempel när (Spoiler, igen) Magnus gjorde slut med Alec. Snyft, det var så sorgligt, om jag behöver vänta i två år tills jag får veta hur det går så kommer jag dö. Hur kunde Cassandra Clare göra så?! (Slut på spoiler)

Dialogerna, som utmärker hela serien eftersom de är så bra, lyfter verkligen upp berättelsen. En värld utan sarkasm och ironi finns helt enkelt, det är enligt mig en av de bästa egenskaperna hos en person.
Samtalen då Magnus, Simon, Isabelle och Alec är med är verkligen roliga. Också flera stunder med Jace och Clary var bra, även om det inte var lika roligt när man tänkte på att Jace inte var den riktige Jace, utan någon manipulerad version.

Boken var väldigt bra, jag har blivit lite beroende av den här serien, och man kan inte annat än älska den, men spänningen var inte lika hög som den borde ha varit. MEn jag vill jättejättegärna läsa nästa, City of Heavenly Fire, men jag tror jag inte kommer kunna hålla mig till 2014 då den släpps. Jag hoppas verkligen det är den sista i serien, så jag kan få veta hur det slutar! Ju mer böcker det blir desto större chans blir det att nån av mina favoriter dör! Vore det för mycket att hoppas på att boken slutar så lyckligt det nånsin kan bli?
Men jag hoppas iallafall den är väldigt spännande, och om det är den sista, att den får ett episkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar