tisdag 14 augusti 2012

Filmpaket!

ja, ni hör väl på titeln vad jag pratar om, eller hur? Men nu undrar ni allt, vad sjutton har det med böcker att göra? Är inte detta en bokblogg? Jo, det är det, men jag vill bara säga att det är bokbaserade filmer, så då är det väl typ bokrelaterat? Iallafall, det här är filmerna:

Miss Marple Box 3
Filmen innehåller fyra stycken mysterier, alla är bokbaserade. Böckerna är ursprungligen skrivna av Agatha Christie. Hennes böcker är verkligen superbra, jag har läst flera stycken, de är verkligen bra! Fast jag har inte läst nån av de som finns med på den här. Dessa fyraavsnitt finns med: Nemesis, Klockan K, Prövad oskuld, Bertrams hotell. Det är Geraldine McEwan som spelar Miss Marple, hon är ju så gullig! Hon passar perfekt till rollen. De två första boxerna var jättebra, väldigt bra bild, och väldigt smarta mord.
Miss Marple Box 4
Ja, vi skaffade box fyra när vi ändå var igång. Neeej! De har bytt skådespelare på Miss Marple! Nu är det Julia McKenzie som spelar henne, synd...Fast hon är också väldigt bra, och minst lika gullig som den förra ;) Den här innehåller dessa: Svart Knekt, Mord är enkelt, Varför frågar de inte Evans?, Lek med spegel. Ska bli kul att se hur Julia spelar Miss Marple.

Poirot Box 9
Åhh, jag trodde de slutat med Poirot, men de hade de tydligen inte, hurraaa! Se bara på hans mustasch, hur kan man inte älska honom? De första åtta boxerna var ju fantastiska, men jag trodde de slutat med dessa, men vilken tur att de inte gjorde det! Det här är också böcker av Agatha Christie, och antagligen hennes mest kända! Den belgiske (men alla tror att han är fransk, på grund av att han talar franska (och engelska såklart), men hallå! De pratar franska i Belgien!) Poirot med den skojiga mustaschen är helt oemotståndlig! Den här innehåller också fyra avsnitt: Mysteriet i Jaktstugan, Förbannelse över kunglig grav, Mord, hämnd och golf, Mordet i Buenos Aires.
Poirot Box 10
Ja, det blir många härliga deckare, det...
Den här innehåller fem avsnitt, yey!
David Suchet är så bra, tusen och åter tusen tack till Alexandra som tipsade om Poirot för ett år sen, om du inte hade gjort det så skulle jag varken veta vad Miss Marple eller Poirot var för något ;)
Iallafall, denna innehåller: Ödesdigert testamente, Poirot i Londons undre värld, Poirot tillbaka i Bryssel, Art Déco spegeln, Ingen vila för Poirot.
Jag saknar dig
Ja, hehe, jag har ju inte sett filmen än, eller läst boken, hehe...Men iallafall, filmen är baserad på Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth. Eller, jag har sett början. Den kommer i varje fall vara sorglig, och jag avskyr sorgliga böcker, men aja, den är iallafall bra.

Den Franske Löjtnantens Kvinna
Baserad på boken med samma namn av John Fowles. Vet egentligen ingenting om den, det var mamma som köpte den, men Meryl Streep är med, och hon är bra, så då är väl den här det också? Jeremy Irons känner jag också igen, fast jag kommer inte ihåg var jag sett honom, iallafall inte nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar