söndag 19 augusti 2012

Veckans Topp Fem

Eftersom jag 1. Har panikångest inför skolstarten 2. Har Mycket Mycket Tråkigt 3. Tycker det verkar skoj, så ska börja med en ny grej. Flera har redan gjort olika varianter, så nu ska jag okcså börja (yey). Den kallas Veckans Top Fem, vilket betyder att jag en gång varje vecka (vi säger varje...söndag) så gör jag ett inlägg där jag visar mina topp fem av...någonting, det kan vara allt från bokkaraktärer till filmer, men antagligen för det mesta om något med böcker. Nåja, ni behöver inte gilla det, jag gör det mest för min egen skull.
Jag börjar redan nu, jag behöver något att göra ;)

photo edited for free at www.pizap.com

Lucien
Darkside-serien av Tom Becker
Jag gillar verkligen smarta skurkar, och hur kan man låta bli att älska och hata honom samtidigt när han kan förvandla sg till ett monster med näbb och vingar? Han är inte så hysterisk och jobbig som andra skurkar, utan mer lugn och oberäknelig. När jag läste om honom för första gången fastnade jag direkt.
 
 
Cersei Lannister
A Game of Thrones av George R.R. Martin
Hon räknas väl som skurk? ja, såklart hon gör, hon är ju iallafall mer ond än god.
Hon är nog den kvinnliga skurk jag gillar mest. Hon är inte lika beräknelig och hysterisk som tillexempel Bellatrix Lestrange. Hon bygger upp en fasad så alla tror att hon är jättesnäll, fast hon bara väntar på att slå till. I hela boken höjde hon nog aldrig egentligen rösten, men hon är mer effektfull än en armé med skrikande människor.
 
 
Basta
Bläckhjärta av Cornelia Funke
Okej, han kanske är lite hysterisk, men inte mycket, men jag gillar honom. Filmversionen av honom var ett totalt fiasko. Han skulle vara smal, blond och med vit kostym med en röd ros i knapphålet, och hur ser han ut i filmen? Jo, han är tjock, svarthårig, Elvis-frisyr, svart läderjacka och dessutom en jävla pizzamustasch!
Iallafall. Han passar så bra som skurk. Ond, men man kan inte låta bli att tycka lite synd om honom., iallafall ibland.

Drake
Gone av Michael Grant
Jag sa aldrig att jag skulle gilla dem, utan om de är bra skurkar eller ej. Och jag har nog aldrig stött på en mer ond, hemsk, elak, sadistisk, hemsk och skurkaktig person som Drake. Och inte blir det bättre av att han får en piskarm. Han skrämmer verkligen mig, jag är nog mer rädd för honom än jag skulle varit för tillexempel Lucien om de funnits på riktigt. Han har inte ett enda uns godhet i sig, urk...


Aro
Twilight-serien
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva honom...han är så...omänsklig? Han är inte en sån som skrattar maniskt. Ibland vet jag inte om jag tycker om han är liten snäll eller bara helt ond. Näää....lite snäll är han väl? Han är helt enkelt...Aro. Och så är han så rolig ("oh, I DO love Happy Endings, they're so...unusual") och verkar nästan snäll på utsidan. Det är så svårt att beskriva honom...


4 kommentarer:

  1. Funderar också på att börja med det där. Top 5 eller 10 av någonting. Det verkar kul! :D

    SvaraRadera
  2. Ja, gör det, det är väldigt skojigt ;)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också Lucien, är lite småkär i honom ibland t o m XD Det är något med honom jag inte kan låta bli att älska. Han är så creepy och slug på något sätt, och han blir det ännu mer i originalversionen av böckerna. Tycker jag som inte ens är så bra på engelsks :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, han är så bra som skurk dessutom XD man kan inte låta bli att älska honom lite, åtminstone.

      Radera