onsdag 1 augusti 2012

Elizabeth

21 Juli (Greklandläsningen 7)

Av Lesley Pearse
Titel: Elizabeth
Original Titel: Elizabeth
Utgiven: 2008
Sidor: 476
Förlag: Ponto Pocket
Första Meningen: "Sluta spela den där djävulsmusiken och kom och hjälp mig", ropade Alice Bolton argt från köket.

Femtonåriga Elizabeths liv ändras abrupt den dagen hon hittar sin pappa död i sitt arbetsrum. Självmord, ingen tvivel om saken. Beth (som hon kallas), hennes bror Sam och deras mor är alla förkrossade, hur kunde han göra så och därmed lämna dem utfattiga? Det var ju för sjutton han som försörjde allihopa! Så nu är Beth och Sam tvungen att skaffa varsitt jobb för att någotsårlunda försörja familjen. Från att ha varit en ovanligt lycklig familj, kanske inte rika men med så mycket pengar att de kunde undrhålla sig själv lite, måste de nu kämpa för att överleva. Och inte blir det bättre när deras mamma också dör, efter att ha fött ett litet barn, som de döper till Molly.
Beth och Sam klarar inte längre av att bo i deras lilla hus, men som tur är så har Beth lärt känna en välbärgad dam som hon jobbar hos, och de får det generösa erbjudandet att bo i deras lilla vindsrum. Livet flyter på, och de har i princip inte haft det bättre sen de blev föräldralösa. De har hyfsade jobb, personerna de bor hos är väldigft snälla och de verkligen avgudar lilla Molly.
Beth tycker de har det bra som de har det, men Sam siktar högre. Han har alltid velat åka till Amerika, där det sägs finnas massor med jobb, och att flera immigranter blivit rika genom att åka dit.
När de sparat tillräckligt med pengar så beger de sig till Amerika, även om Beth tveksamt hänger med. Hon är fortfarande väldigt ledsen över att ha behövt lämna sin älskade lillasyster i händerna hos paret de bodde hos, även om det betyder att hon får ett bra och obeskymrat liv, och paret har lovat att ta hand om Molly som om det vore deras egen dotter.
Väl framme i Amerika börjar de försörja sig genom att jobba på en bar. Sam jobbar som bartender och Beth försörjer sig genom att spela fiol på baren, något som rikligt uppskattas.
I Amerika blir de vänner med de snälle och starke Jack, och med spelaren Theo, båda var på samma båt som dem när de åkte till Amerika. Beth blir upp över öronen förälskad i Theo, och kan inte tänka sig något mer underbart än honom.
Men när de får reda på att det hittats massor med guld på en plats som heter Klondike i Alaska, blir Jack, Theo och Sam helt euforiska, här ska de grävas guld, minnsann!
Trots att Beth inte har någon vidare lust, så börjar en lång och strapatsfylld resa över snöiga och berg med bitande kalla vindar, klarar de den riskabla vägen över bergen?
__________________________________________________________________________________

Jag köpte egentligen bara den här boken för att man fick en gratis om man tog fyra pocketböcker, så jag bara roffade åt mig några som jag såg som verkade hyggliga.

Jag blev faktiskt lite överraskad när jag läste boken, på ett positivt sätt. Jag har ingen aning vad jag egentligen förväntade mig, men det var iallafall inte det här. För det första, så trodde jag att själva guldltandet skulle börja efter typ högst hundra sidor, men det tog ju halva boken innan de började.
Och jag förväntade mig inte att den skulle vara så realistisk. Man fick verkligen en bra syn på hur det var att komma från England till Amerika. Usch, det verkar förfärligt, för att vara ärlig. Med alla lurendrejare som lurar pengar av dem, osv.

Men ibland känns det lite som att alla världens olyckor får Beth uppleva. I början tyckte jag bara synd om henne, men när det gått ett tag, så tänkte jag "Nu kan det inte bli värre", och då blir det just det. Hon borde få en riktigt stor kram då och då.

Den var väldigt spännande, speciellt då de började sin resa till guldfälten. Språket är väldigt vackert, och det gör det roligare att läsa. Den är väldigt oförutsigbar, tycker jag, även om man kan lista ut vissa saker. Till exempel (STOR SPOILERVARNING!) jag visste hela tiden att han Theo var ett svin. De hade gjort ALLT för honom, och han hade inte gjort någonting, bara suttit och tittat på medan de andra gjorde allt jobb, bara för att han ansåg sig finare än dem, gud, jag skulle kunna döda honom för det han gjorde...(SLUT PÅ SPOILER)

Det var bra miljöbeskrivningar, som gjorde allt lätt att se framför sig. Och man fick en bra uppfattning av alla personerna. Det finns knappt en person i hela boken som jag inte blivit galen på minst fem gånger. Ibland klantar de verkligen till det. Jag tror att Beth skulle klarat sig MYCKET bättra om hon inte varit tvungen att dras med de där idioterna.

Jag gillade boken väldigt mycket, man fick en bra inblick i Beths liv, och det gillar jag. Den var medryckande och spännande, och man kunde verkligen inte sluta när man väl börjat läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar