söndag 26 augusti 2012

Veckans Topp Fem

Japp, då var det dags igen för Veckans Topp Fem, är ni inte glada? Det har gått lite dåligt med bloggningen på grund av stress och skola, etc, men nu så ska det förhoppningsvis bli lite bättre.
photo edited for free at www.pizap.com
 
Hogwarts
Harry Potter- serien av J.K. Rowling
Om man inte tar med den då måste man väl vara helt sjuk i huvudet, eller? Jag skulle kunna offra ett finger för att gå på den skolan. För att ha alla fantastiska lektioner och åka till Hogsmeade och gå på trappor som flyttar på sig och vara i olika elevhem. Dessutom så bor de ju för sjutton i ett slott! Med tinnar och torn och fängelsehålor och gud vet vad. Jag slår vad om att mitt brev från Hogwarts bara är lite försenat. Det enda negativa jag kan hitta är att man måste ha skoluniform, blärk. Egentligen är ju det ganksa bra, så slipper man tävla om märkeskläder, etc. Men varför måste tjejer ha några jävla knästrumpor och kjolar, etc? Vad var det för idiot till engelsman som kom på den idéen? Jag tänker totalstrejka mot det. Men det kanske är värt det.
 
Half Blood Camp
Percy Jackson and the Lightning Thief av Rick Riordan
Nåja, det är väl inte riktigt en skola, mer som ett sommarläger, men jag tar med det iallafall (bara för att visa att jag gör som jag vill, mohaha!). För det första så finns det ju massor med halvgudar där, hur coolt är inte det? (vilket bevisar återigen hur lössläpta gudar är, suck) Och dessutom finns det ju massor med satyrer, alltså människor med getben, skoj va? Jag skulle nog antagligen reta ihjäl mig på Dianoysus (hur sjutton stavar man till det) men han verkar ändå åtminstone lite charmig, dessutom skulle jag verkligen vilja träffa en kentaur. Och så får man ju åtminstone ett bra friluftsliv, när man slåss med svärd, etc. Och skjuta med pilbåge, yey!
 
Jellicoe Internat
Jellicoe Road av Melina Marchetta
Jag blev totalförälskad i Jellicoe Road, och i skolan. Det är något hemskt gulligt med territoriekrig, eller hur? Och så har de elevhem, precis som i Harry Potter ;) och så är det inte så jobbigt nära stan, utan mer avskilt och inte massor med personer som snokar, etc. Man är helt för sig själv, det verkar vara fint väder för det mesta, fin natur, och så kan man slåss med kadetterna eller jellicarna om man har lust, hur kan man motstå det? Och det fina böneträdet, jag skulle verkligen vilja klättra upp i det och se om utsikten är så fantastisk som det låter.
 
School of America in Paris
Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins
Frankrike är ett väldigt överskattat land, iallafall enligt mig som varit där...hundrafemtioelva gånger, på ett ungefär. Dumma fransmän som håller på at köra på en, massor med folk, och fruktansvärt skräckinjagande lärare. Men när man läst Anna and the French Kiss blir man åter störtförälskad i romantikens stad- Paris (vad romantiken kommer ifrån är ett mysterium, det är en dåligt anledning att åka tid, för att uppleva romantik. Men de har ett väldigt bra glasställe där...). Och själva skolan verkar ju så mysig, precis som boken! När jag läste om deras matsal/cafeteria höll jag på att svimma. Dessutom får man croissanter till frukost, yey!
 
St Vladimirs Skola
Törst av Richelle Mead (Vampire Academy)
När jag skulle skriva om den sista skolan fick jag total idétorka. Min syster ville att jag skulle  ha med skolan i Vampire Academy, men jag har ju inte läst den, så det var totalt omöjligt. Men sen blev idétorkan för stark, så jag började helt enkelt impulsläsa boken, bara för att kunna göra klart inlägget. Jag har inte kommit särskilt långt, och lärarna verkar ju inte precis vara rena rama helgonen, men den har sin charm. Den liknar såklart House of Night (jag blandad alltid ihop dem innan jag läste House of Night, blä) eftersom det är en vampyrskola, men ändå. Och så verkar det åtminstone vara en relativt bra stämning i skolan, de försöker iallafall inte mörda varandra (än).


1 kommentar:

  1. Så går det när man bloggar, då börjar man läsa böcker bara för att skriva klart inlägg ;)

    Sv: Den hade troligen blivit längre, men det var ett tävlingsbidrag så den fick bara vara ett visst antal tecken :)
    En JÄTTELÅNG novell eller en bok... ehm... min tur att få idétorka... Men om jag skulle göra det, har du något önskemål på genre? :D

    SvaraRadera